DAHSYATNYA Kelebihan Berdoa Sebelum Iftar dan Menjelang Sahur (2/3 Malam).

Berdoalah kepadaKu, Aku akan kabulkan doa kalian. Sungguh orang-orang yang menyombongkan diri karena enggan beribadah kepada-Ku, akan dimasukkan ke dalam neraka Jahannam dalam keadaan hina dina” (QS. Ghafir: 60).


Allah S.W.T amat mencintai dan sentiasa menunggu untuk mendengar dan mengabulkan doa hamba-Nya. Bahkan kerana cinta-Nya, Allah menjanjikan ‘bonus’ yang berupa pengampunan dosa kepada hamba-Nya yang berdoa.

Dalam sebuah hadis Qudsi, Allah S.W.T berfirman :


Wahai manusia, selagi engkau berdoa dan berharap kepada-Ku, aku mengampuni dosamu dan tidak aku pedulikan lagi dosamu” (HR. At Tirmidzi, ia berkata: ‘Hadits hasan shahih’)

Doa menjelang iftar atau waktu berbuka puasa dan menjelang sahur adalah antara waktu yang mustajab untuk berdoa, dimana doa tersebut tidak akan ditolak oleh Allah SWT. 
Tetapi sayangnya masih ramai yang tidak mengetahuinya.




Di Mekkah & Madinah, satu jam sebelum waktu Iftar, penduduk sudah menadahkan tangan ke langit berdoa untuk dipermudahkan segala urusan dan hajat dunia juga akhirat, mereka berdoa dengan syahdu sepenuh keyakinan dan pengharapan, sehinggakan ada kedengaran suara tangisan diantara mereka.

Kesalahan yang biasa dilakukan kebanyakan kita di sini ialah mensia-siakan waktu mustajab tersebut dengan kesibukan menyediakan juadah berbuka puasa. Kemudian berkumpul menghadapi hidangan berbuka dengan hasrat memenuhi selera nafsu berpuasa.  Mereka berasa cukup dengan hanya membaca "Allahuma lakasumtu....atau dzahaba zhoma'u....", padahal hanya mencakupi maknanya berupa laporan & ucapan syukur semata- mata. Betapa ruginya kita.

Kerana Allah memberikan jaminan bahawa doa- doa pada waktu tersebut akan dikabulkan. Jadi, marilah sama- sama kita manfaatkan waktu mustajab tersebut bukan hanya demi memenuhi selera nafsu semata-mata. Tetapi biarlah waktu tersebut di isi dengan doa-doa untuk diri sendiri, ibu bapa, keluarga dan saudara seagama.

Musuh-musuh Islam tahu betapa hebat umat Nabi Muhammad SAW apabila mereka berdoa kepada Rabb nya disaat menjelang iftar. Demikian itu, mereka membuat tipu daya untuk melalaikannya dengan pelbagai bentuk program tv, media dan seumpamanya pada waktu tersebut sehinggakan kita terleka dan tidak berkesempatan untuk berdoa.

Wallahu'alam

sumber;
millenial gen