UNIK!!! Lelaki Gelandangan Buta ini berjaya mengkagumkan netizen dengan hanya gitar daripada tin cat (VIDEO)

Siapa yang tidak mengenali Wesseh Freeman iaitu seorang gelandangan buta yang mencuri perhatian netizen pada Disember lalu melalui kemahiran "strumming badass" nya. Freeman atau dikenali sebagai Weesay, menjadi sensasi di internet kerana kebolehannya memetik gitar unik buatannya. Weesay yang berasal dari Liberia itu menghasilkan sebuah gitar dengan hanya menggunakan tin cat minyak terpakai yang diikat dengan kayu usang dan 3 utas tali.


Meskipun gitar yang dihasilkannya itu tampak sedikit kekurangan namun kemahirannya mengendalikan alat tersebut berjaya membuatkan orang ramai terpegun dengan bunyinya. Hal ini sekali gus berjaya menarik perhatian pemilik syarikat kentang chip di Liberia iaitu Nikhil dan Sachin Ramchandani, untuk menawarkan kontrak menghasilkan puisi jenama mereka, dan menyiarkan video tersebut di saluran YouTube syarikat mereka.


Penyiaran videonya ternyata membawa tuah kepada weesay apabila dia dihadiahkan sebuah gitar Ovation-style daripada seorang peminatnya dari America. Selain itu, Ramchandani bersaudara juga kemudiannya menubuhkan kempen "Indiegogo", untuk mengumpul dana bagi membantu Weesay mendapatkan rumah dan merawat matanya. Matlamat kempen adalah untuk mencapai $ 70 000, kempen ini hanya berjaya mengutip kira-kira $ 1,000 dalam dua bulan.

Menurut Guitar World, walaupun dibuat daripada jejari basikal atau penggantung kot namun Weesay berjaya menguasai intonasi muzik yang dimainkannya dan seolah- olah instrumen ini adalah jiwanya.




 



Sumber ; Odditycentral.com