Kadar denda baru JPJ tidak munasabah


SOLIDARITI Anak Muda Malaysia (SAMM) kesal tindakan pihak berkuasa Jabatan Pengangkutan Jalanraya(JPJ) berhubung dengan kadar baru hukuman lebih berat terhadap pengguna pelekat  cermin gelap atau 'tinted windows'.

Ia menyaksikan kesalahan pertama denda RM2,000 atau penjara 6 bulan dan untuk kesalahan berulang denda RM4,000 atau penjara 12 bulan atau kedua-duanya sekali. Ia satu hukuman yang tidak setimpal dengan kesalahan.

Mengapa tidak penjarakan pesalah yang menggunakan nombor plat kenderaan tanpa mengikut spesifikasi?

SAMM merasakan bahawa kadar baru yang dikuatkuasakan pada 6 Februari adalah terlalu tinggi berbanding kadar lama iaitu denda RM500 atau penjara 2 minggu dan denda tidak melebihi RM1,000 atau penjara satu bulan.

Kerajaan harus kemuka justifikasi yang jelas mengapa undang-undang baru itu diperkenal. Sedangkan cermin kereta yang digelapkan itu adalah kerana faktor cuaca dan suhu dunia yang meningkat secara rapid.

Menjadi persoalan, mengapa kenderaan rasmi kerajaan, jabatan-jabatan dan VIP dibenarkan  untuk bercermin gelap 0 peratus ketelusan cahaya sedangkan untuk kenderaan biasa tidak dibenarkan? Alasan yang diberikan adalah untuk keselamatan.

Kami rakyat marhaen juga perlu selamat malah sudah banyak laporan polis telah dibuat berkenaan kes pecah cermin atas kes kecurian.

Jangan jadikan poket rakyat sebagai tabung untuk menutup kekurangan kantung dan bebanan hutang negara yang berpunca dari pentadbiran penuh ketirisan.

AMIRUL SYAZWAN

Penyelaras SAMM Kebangsaan

* Ini adalah pendapat peribadi penulis sendiri dan tidak semestinya mewakili pandangan Admin

Tentera daripada 20 negara berhimpun di Arab Saudi

Tentera daripada 20 negara berhimpun di Arab Saudi


RIYADH - ARAB SAUDI. Tentera dari 20 negara dilaporkan berhimpun di utara Arab Saudi untuk menyertai latihan ketenteraan yang disifatkan terpenting pernah diadakan di rantau tersebut, menurut agensi berita SPA, kelmarin.

Latihan Thunder of the North itu melibatkan pasukan tentera darat, udara, laut bertujuan menyampaikan mesej jelas bahawa Riyadh dan sekutunya akan bersatu dalam menghadapi sebarang cabaran selain memelihara keamanan serta kestabilan di rantau itu.

Ia turut disertai lima negara anggota Majlis Kerjasama Teluk (GCC) dan beberapa negara lain seperti Chad, Mesir, Jordan, Maghribi, Pakistan, Senegal, Tunisia serta Malaysia.
Bagaimanapun, SPA tidak memberikan butiran jelas mengenai tarikh sebenar dan tempoh latihan ketenteraan itu akan berlangsung.

Difahamkan, pengumuman itu dibuat selepas Riyadh menghantar pesawat pejuang ke pangkalan tentera udara Incirlik di Turki sebagai langkah untuk meningkatkan kempen serangan udara ke atas militan IS di Syria.
Pada masa ini, Saudi mengetuai kempen ketenteraan menyasarkan kedudukan pemberontak Houthi di Yaman dan negara itu turut menubuhkan pakatan antikeganasan disertai 35 anggota gabungan bertujuan untuk memerangi keganasan di negara Islam.

Khamis lalu, sumber di Saudi memaklumkan negara anggota pakatan antikeganasan akan mengadakan pertemuan di negara itu pada bulan depan.

Sebelum ini, Riyadh memberitahu gabungan tersebut akan turut berkongsi maklumat risikan, memerangi ideologi ganas dan mengerah tentera jika perlu. - al-Arabiya

Kaitan Nanas dan Keguguran bagi wanita Hamil

Kaitan Nanas dan Keguguran bagi wanita Hamil

Pada saat hamil, para wanita hamil biasanya merasa perlu lebih protektif tentang apa yang mereka makan. Hal ini sangat wajar karena ibu hamil juga perlu untuk memperhatikan asupan gizi dan keamanan bagi janin yang dikandungnya. Berbicara mengenai makanan untuk ibu hamil, banyak rumor yang beredar bahwa nanas adalah salah satu buah yang tidak direkomendasikan termasuk buah pepaya. Fakta ataukah mitos jika makan buah nanas bisa membahayakan janin?. Baca lebih lanjut untuk memperoleh informasi ini.

Bahaya makan nanas bagi wanita yang sedang hamil
Seperti halnya buah lainnya, nanas sebenarnya bagus untuk kesehatan terutama bagi wanita menopouse. Hal ini juga kaya akan kandungan nutrisi, terutama vitamin C dan serat yang bagus untuk kesehatan pencernaan dan kekebalan tubuh. Namun jika Anda adalah seorang ibu yang sedang hamil, sebaiknya menghindari makan buah nanas. Bukankah masih banyak buah-buahan selain nanas yang sangat bermanfaat khususnya bagi kehamilan?.
Para peneliti mengklaim bahwa buah nanas mengandung bromelian, yaitu enzim yang memiliki efek melemahkan leher rahim dan bisa menyebabkan rahim berkontraksi. Jika seorang ibu hamil mengkonsumsi nanas dalam jumlah yang berlebihan juga bisa menyebabkan diare. Banyak wanita hamil yang makan mengeluh diare, sementara beberapa wanita lain yang makan nanas tetap sehat sampai trimester ketiga kehamilan. Hal ini kemungkinan karena bromelian umum ditemukan dalam buah nanas segar atau yang masih muda, dan jika sudah dikalengkan atau diproses menjadi jus, kemungkinan bromelian akan hancur. Berikut kemungkinan yang perlu diwaspadai oleh ibu hamil yang ingin mengkonsumsi nanas :

Bisa menyebabkan keguguran.

Protease enzim bromelain dikatakan mirip dengan papain dalam buah pepaya, yang keduanya bisa memberikan efek buruk pada kehamilan. Kemungkinan karena bromelian bisa menyebabkan kontraksi rahim, sehingga dikatakan bisa menyebabkan keguguran. Terutama nanas yang masih hijau dan mentah, yang bisa menginduksi aktivitas rahim dan membahayakan kehamilan. Dengan demikian, ibu hamil harus menghindari makan buah tropis ini, terutama pada awal-awal kehamilan.

Menyebabkan masalah pencernaan

Makan buah nanas bisa menghasilan efek samping masalah pencernaan seperti diare dan mulas. Wanita hamil yang sering mengalami mulas, maka makan nanas bisa berbahaya. Meskipun nanas banyak mengandung vitamin C dan mengandung enzim pencernaan yang diperlukan tubuh, namun pada saat hamil sebaiknya membicarakannya dengan dokter sebelum mengkonsumsi buah ini.

Catatan :

Memang, banyak juga wanita hamil yang tetap sehat dan bebas masalah walaupun memakan buah nanas selama masa kehamilannya. Beberapa ginekolog juga mengatakan bahwa nanas bisa bermanfaat untuk ibu hamil pada saat menjelang kelahiran, karena bisa membantu untuk menginduksi tenaga atau kontraksi.
Namun apapun yang Anda dengar tentang efek samping atau manfaat buah nanas bagi wanita hamil, hal yang terbaik adalah meminta pendapat dokter kandungan jika ingin memakan buah ini demi kebaikan serta keselamatan Anda dan kehamilan Anda.
Sumber: carakhasiatmanfaat

Pembekuan pekerja Putrajaya karut, pegawai Bangladesh beritahu Dhaka Tribune

Pembekuan pekerja Putrajaya karut, pegawai Bangladesh beritahu Dhaka Tribune 
Putrajaya umum penangguhan pengambilan pekerja asing dari semua negara sumber, sehari selepas Malaysia dan Bangladesh menandatangani memorandum persefahaman membawa masuk 1.5 juta pekerja. – Gambar fail AFP, 20 Februari, 2016.

Langkah Putrajaya membekukan pengambilan pekerja asing, termasuk 1.5 juta dari Bangladesh, diragui pegawai negara itu, lapor Dhaka Tribune.
Memetik pemangku setiausaha Kementerian Kebajikan Ekspatriat dan Pekerjaan Luar Negara Bangladesh Begum Shamsun Nahar, beliau percaya, kerajaan Malaysia masih akan mengambil pekerja dari Bangladesh seperti dipersetujui dalam memorandum persefahaman yang ditandatangani 18 Februari lalu.
Memorandum itu dimeterai hanya sehari sebelum Putrajaya mengumumkan ia menangguhkan pengambilan pekerja asing dari semua negara sumber.
"Kerajaan Malaysia membuat pengumuman itu untuk menenangkan kumpulan pendesak tempatan yang menentang pengambilan pekerja asing," Begum Shamsun dipetik berkata.
Dhaka Tribune juga berkata, beliau menyifatkan pengumuman Putrajaya itu "mengarut".
Menurut laporan itu, Bangladesh masih belum menerima sebarang kenyataan rasmi berhubung tindakan pembekuan Putrajaya itu.
Semalam, Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi mengumumkan Putrajaya menangguhkan pengambilan pekerja asing dari semua negara sumber, termasuk Bangladesh.
Pengumuman itu dibuat sehari selepas kerajaan Malaysia dan Bangladesh menandatangani memorandum persefahaman membawa masuk 1.5 juta pekerja dari negara Asia Selatan itu dalam tempoh 3 tahun akan datang.
Timbalan Menteri Dalam Negeri Datuk Nur Jazlan Mohamed berkata, penggantungan itu dibuat supaya Putrajaya boleh menilai semula status pekerja asing sedia ada di negara ini.
Beliau berkata perjanjian yang ditandatangani dengan Dhaka akan tamat tempoh dalam masa 3 tahun dan Malaysia tidak perlu melaksanakannya dengan segera.
Pertubuhan tempatan mengkritik rancangan membawa masuk lebih ramai pekerja asing sedangkan sebilangan besar di negara ini adalah pekerja tanpa izin, manakala majikan bimbang kesan pembekuan ke atas perniagaan mereka.
Setiausaha Agung Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia N Gopal Kishnam menyambut baik langkah menangguhkan pengambilan pekerja asing, tetapi masih mahu sebuah suruhanjaya diraja dibentuk bagi mengenai keperluan pekerja asing di negara ini.
Pengarah Eksekutif Persekutuan Majikan Malaysia Datuk Shamsuddin Bardan bagaimanapun berkata, beliau berharap pembekuan itu tidak akan menjejaskan pengambilan pekerja asing yang berjalan ketika ini. – 20 Februari, 2016. 
themalaysianinsider

Review: Restoren steamboat di Kelantan

Assalamulaikum dan salam muhibah..

Haa..hari ni admin tergerak hati nak share story mory tentang beberapa restoren steamboat di sekitar kelantan. Siapa tau entry admin ni serba sedikit boleh membantu pelancong-pelancong yang tercari-cari tempat makan steamboat best kat kelantan kan?…
 
1. Betel Valley Steamboat & Grill, Kota Bharu 




Ni salah satu restoren steamboat termasyhur yang terletak di Kota Bharu Kelantan. Dengan variasi menu yang aneka rasa...aneka marinade...memang berbaloi untuk penggemar steamboat dan grill...seolah- olah memanggil je untuk dicuba. Restoren ni beroperasi sekitar jam 4 petang sehingga jam 12 tengah malam. Di buka setiap hari kecuali ahad. Ianya terletak berhampiran Tesco dan Stesen bas ekspress Kota Bharu. Harga biasa yang ditawarkan pula RM31/dewasa dan RM15/kanak- kanak. 










Haa.. macam best giler kan menu die.. sape tak tergoda tu???

2. Restoran Food Village

Restoran ini juga merupakan sebuah restoren steamboat terkenal di Kelantan. Ia pernah menghiasi slot Rancangan makan- makan tersohor TV3 iaitu Jalan-Jalan Cari Makan. Restoran Food Village yang asal ini terletak di Kg Baung Pengkalan Chepa, 4 km sahaja dari bandar Kota Bharu. Namun sekarang ini dah mempunyai cawangan baru di Kg Kedai Buluh, PCB. Ia menyediakan hidangan buffet steamboat dan grill ataupun dipanggil “chim-chum”. Bayaran yang dikenakan bagi orang dewasa ialah RM23/dewasa dan kanak-kanak (3-7 Tahun) RM15. Anda boleh makan seberapa banyak yang mahu.





Terdapat pelbagai jenis makanan istimewa “chim chum” seperti ayam dan daging BBQ, bebola daging, ketam, telur, sayuran, bubur, daging BBQ, sotong, bebola ikan, udang, sohon, buah-buahan, aneka bihun, mee, kuey teow goreng/ kuah / sup, laksa dan laksam Siam. Somtam juga turut disediakan di sini. Terdapat dua jenis minuman percuma yang disediakan selain itu pelanggan juga boleh menikmati ABC secara layan diri. Kebiasaan waktu puncak seperti cuti umum atau perayaan restoren ini memang dipenuhi penggemar steamboat, oleh itu disyorkan pelanggan membuat tempahan terlebih dahulu sebelum datang. 








3. Damia Cafe

Restoren ni pulak baru sahaja beroperasi sekitar awal tahun 2015. Berkongsepkan buffet steamboat dan grill, kini semakin mendapat tempat di kalangan penggemar steamboat di Kelantan. Dengan tawaran harga yang sangat murah dan berpatutan, admin merekomenkan anda semua untuk menjadikannya sebagai tempat santapan keluarga. Harga yang ditawarkan untuk dewasa adalah sebanyak RM20/orang, Kanak - kanak 5 hingga 10 tahun RM10/orang. Selain itu, restoren ini juga turut menawarkan pakej menarik untuk warga emas iaitu RM10/orang dan percuma untuk OKU. Bagi celebrate birthday boy atau girl turut mendapat pakej makan secara percuma. Waktu operasi sekitar jam 5 petang pada setiap hari.




Pelbagai menu menarik disediakan antaranya ayam, daging lembu dan kambing yang beraneka rencah. Menu yang agak istimewa yang terdapat di sini ialah belut. Selain makanan seafood seperti udang, ketam, sotong dan sebagainya. Aneka jenis bebola dan sayur- sayuran dan buah- buahan turut disediakan. Makanan lain seperti nasi /kuew teow / mee goreng sebagai menu sampingan turut tersedia di sini. Hidangan pembuka selera seperti aiskrim sebagai dessert pasti membuatkan makan malam anda berbaloi- baloi.










Nyummm...macam best kan???

Setakat ni dulu entry admin untuk kali ini..moga sedikit sebanyak dapat membantu. 


Derma RM2.6 bilion Najib bukan dari Saudi, kata pengarang WSJ

Derma RM2.6 bilion Najib bukan dari Saudi, kata pengarang WSJ


Kredibiliti Peguam Negara Tan Sri Mohamed Apandi Ali kini dikompromi apabila The Wall Street Journal (WSJ) menyangkal kenyataan Datuk Seri Najib Razak bebas daripada sebarang salah laku dalam penemuan derma RM2.6 bilion dalam akaun peribadinya.

Pengarang kewangan WSJ Ken Brown dalam wawancara bersama ABC News Australia berkata, wang itu bukan daripada keluarga Diraja Arab Saudi sebaliknya datang daripada pelbagai syarikat berkaitan 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

"Laporan kami selama berbulan-bulan menunjukkan wang itu bukan dari Arab Saudi tetapi dari syarikat dan akaun bank yang mempunyai hubungan dengan 1MDB.



"Dan seperti anda sedia maklum, laporan kami belum pernah dipertikaikan lagi dan kami ada banyak bukti sokongan," katanya dalam wawancara pada 12 Februari lalu.

WSJ adalah penerbitan yang pertama sekali menyiarkan berita tentang kehadiran wang tersebut dalam akaun Najib.

Najib pada mulanya mengarahkan peguamnya menghantar surat tuntutan kepada WSJ namun surat tersebut akhirnya dihantar sebagai surat mengesahkan laporan berkenaan semata-mata.

Sehingga kini, pemimpin tertinggi negara itu belum mengambil sebarang tindakan undang-undang terhadap WSJ.

Kini beberapa pihak berkuasa luar negara sedang menyiasat urus niaga 1MDB walaupun Najib belum dinamakan lagi dalam mana-mana siasatan.

Brown turut mengulas cadangan Apandi untuk mengetatkan hukuman terhadap mereka yang membocorkan maklumat kerajaan.

"Ia tak mengejutkan selepas usaha kerajaan mendakwa wang itu datang dari Arab Saudi. 

"Realitinya, tiada sesiapa pun percaya dan mereka dibidas kerana perkara itu. Sekarang ini, mereka kata semua orang tidak lagi boleh membincangkannya," katanya.

Brown turut membayangkan lebih banyak maklumat akan diketahui umum apabila pihak berkuasa luar negara melanjutkan siasatan mereka.

"Aksi sebenar akan berlangsung dalam beberapa bulan akan datang menerusi siasatan luar negara dan jika mereka menemui perkara serius, ia amat sukar buat kerajaan Malaysia untuk tidak mengendahkannya," katanya. – 18 Februari, 2016

Random Posts