PELIK tapi Benar!! Tatu Bebola Mata

PELIK tapi Benar!! Tatu Bebola Mata


Gejala menyuntik dakwat ke dalam bebola mata dengan pilihan warna semakin menular di kalangan masyarakat eropah kini. Luna Cobra,iaitu seorang artis tatu AS merupakan orang yang pertama bereksperimen dengan menyuntik dakwat ke dalam bebola matanya. Matlamat asalnya adalah untuk kelihatan seperti watak-watak bermata biru dari filem sains fiksyen, Dune.




"Dulu ada satu konvensyen pengubahsuaian badan swasta yang berlaku setiap beberapa tahun di Kanada," kata Luna Cobra.

"Tahun itu, seorang teman lama telah Photoshopped gambar matanya untuk melihat biru seperti di Dune. Saya berkata kepadanya, 'Saya rasa saya boleh melakukannya untuk sebenar.'"

Keesokan harinya, Luna Cobra mengambil picagari dan diamalkan pada tiga sukarelawan berani.

"Saya sedar betapa gila yang berbunyi, tetapi saya telah melakukan ini jenis perkara yang seluruh hidup saya jadi saya tidak datang dari mana-mana dengan ini," katanya.

Tekniknya, yang telah diubahsuai sejak bertahun-tahun, melibatkan suntikan pigmen terus ke dalam bola mata jadi ia terletak di bawah lapisan atas nipis mata, atau konjunktiva.



Satu suntikan kecil tunggal mempunyai dakwat cukup untuk menampung kira-kira satu perempat daripada mata. Ia mengambil beberapa suntikan untuk menutup lapisan dalam kelopak mata, yang kemudian berwarna untuk hidup. Yang telah dilakukan selama beratus-ratus orang - dengan warna biru, hijau, merah dan hitam - dari Singapura dan Sydney ke London dan Amerika Syarikat.

"Jika anda mahu untuk menghiburkan diri sendiri dengan menghias biji mata anda, mengapa tidak melakukannya?" katanya lagi. "Saya melakukan banyak perkara-perkara yang kelihatan seperti tali leher-pewarna atau 'ruang kosmik'. Saya fikir ia membawa alam fantasi ke dalam kehidupan sehari-hari."



Jason Barnum, 39, yang mengaku bersalah atas cubaan membunuh seorang anggota polis, mempunyai tatu penuh dengan hiasan di kepalanya, dan sebahagian daripada mukanya - gigi di pipi beliau, satu biji mata di tengah-tengah dahinya. Tetapi dengan lebih dramatik, putih mata kanannya telah dicacah jet hitam sekaligus menjadikan wajahnya agar mengerunkan.

Menyuntik dakwat pada bebola mata memang merupakan perbuatan yang agak berisiko, namun, popularitinya semakin meningkat. Tidak lama ia tidak mungkin bahawa sesuatu yang luar biasa untuk berdepan dengan orang asing yang hadir adalah secara literal.

~sumber BBCN