Jika gagal bayar hutang negara RM627.5 bilion, dana dalam KWSP Mungkin lebur???


Simpanan hari tua dalam Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) mungkin ‘lebur’ jika Kerajaan Barisan Nasional (BN) gagal menjelaskan hutang tertunggak yang ditanggung negara.
Ahli Parlimen Beruas, Ngeh Koo Ham membuat pendedahan itu dengan merujuk maklum balas Menteri Kewangan yang menyenaraikan KWSP sebagai antara pemiutang.
“Wang yang dipinjamkan KWSP adalah wang rakyat, rakyat bakal alami kerugian besar jika Kerajaan BN gagal lunaskan hutang itu,” katanya pada kenyataan media, hari ini.
Malaysia menangung hutang RM627.5 bilion dengan 97 peratus daripadanya hutang domestik dan selebihnya iaitu tiga peratus hutang asing bernilai RM18.80 bilion.
Tidak menolak kemungkinan negara menuju muflis, beliau berkata tindakan mencetak wang bagi membayar hutang berkenaan pula dikhuatiri mencetuskan masalah lain.
“Kita tidak mahu jadi Zimbabwe. Suatu masa dulu maju dan mencetak wang sesuka hati tetapi kini tidak bernilai langsung,” katanya dan menambah mata wang negara itu satu-satunya tidak diterima di seluruh dunia.
Justeru rakyat mendesak Kerajaan BN supaya telus mengurus dana awam bagi mengelakkan wang rakyat terus-terusan digunakan bagi kepentingan pihak tertentu.
“Segala simpanan yang dikumpul dari jerih payah rakyat bakal dirompak jika Kerajaan  gagal melunaskan hutangnya dan memilih secara sembarangan mencetak wang untuk melunaskan hutang,” 

Kemasukan Kemaluan Tidak Disengajakan, Bebas Tuduhan Rogol

Kemasukan Kemaluan Tidak Disengajakan, Bebas Tuduhan Rogol

Seorang jutawan dari Arab Saudi bebas dari tuduhan merogol seorang remaja 18 tahun selepas mendakwa ‘kemasukan’ ke atas alat sulit mangsa tidak disengajakan akibat dia terjatuh ke atas mangsa.
Ehsan Abdulaziz, 46, dituduh merogol seorang gadis berusia 18 tahun ketika mangsa tidur di sofa pangsapuri Abdulaziz di Maida Vale, barat London.
Ketika perbicaraan di Southwark Crown Court, Abdulaziz menjelaskan dia telah terjatuh dan menghempap mangsa.
Pada 7 Ogos 2014, mangsa dan rakannya yang berusia 24 tahun bertemu dengan Abdulaziz itu di kelab Circ le Soir dan pulang bersama jutawan itu ke kediamanya.
Mangsa kemudiannya tidur di sofa sementara rakannya mengadakan hubungan seks dengan Abdulaziz di bilik tidur.
“Mangsa bangun dan mendapati tertuduh sedang menciumnya sambil kemaluan tertuduh berada di dalam kemaluan mangsa,” jelas pendakwaraya Jonathan Davies.
“Kata mangsa: Apa yang awak buat? Dan kata tertuduh, tidak mengapa, sambil memberi isyarat bahawa rakan mangsa masih tidur. Mangsa kemudian bangun untuk mendapatkan rakannya, cuba mengejutkan rakannya namun gagal. Seterusnya mangsa cuba meninggalkan apartmen itu,” tambah Davies.
Abdulaziz, walau bagaimanapun, mendakwa dia datang untuk memberikan kemeja-t dan bertanya sekiranya mangsa memerlukan teksi. Dia menambah, mangsa bertindak menggoda dan menariknya agar tubuh mereka bertindihan.
“Saya tidak berdaya, saya jatuh namun tidak apa-apa yang berlaku antara saya dan gadis itu,” tegasnya lagi.
Jutawan itu turut memberitahu mahkamah bahawa kesan air mani yang dijumpai pada mangsa mungkin sisa dari hubungan seksnya sebelum itu.
Kemaluannya mungkin terkeluar dari seluar dalam ketika dia mendekati mangsa dan kemasukan berlaku apabila dia terjatuh.
Ketika perbicaraan, menurut Daily Mail, hakim Martin Griffiths membenarkan Abdulaziz memberikan kenyataan secara tertutup.
Juri mengumumkan keputusan tidak bersalah selepas sesi pertimbangan selama 30 minit. – ASTRO AWANI

Penduduk Tumpat berjaga-jaga air mula naik

Penduduk Tumpat berjaga-jaga air mula naik
Air Sungai Golok melimpah dan mula membanjiri kawasan rendah. Foto Sinar Harian

TUMPAT - Air Sungai Golok melimpah dan mula membanjiri kawasan rendah dekat kampung Teluk Jering di sini mengakibatkan jalan ke Kuala Jambu mula dinaiki air.
Tinjauan di jalan Teluk Jering ke Kuala Jambu mendapati air sudah melimpah masuk ke bendang padi dan penempatan penduduk kampung.
Penduduk pinggir Sungai Golok mula mengambil langkah berjaga-jaga  dikhuatiri banjir berikutan paras air semakin meningkat.
Bacaan paras air Sungai Golok di Kuala Jambu setakat jam 4 petang menghampiri paras amaran iaitu pada paras 2.03 meter (paras amaran 2.15).
Sementara itu, penduduk Teluk Jering, Abdullah Mat Yusof berkata, penduduk di kampung Teluk Jering dan Kuala Jambu dalam keadaan berjaga-jaga berikutan air yang sudah melimpah masuk ke kawasan penempatan penduduk.
Menurutnya, penduduk sudah mengalihkan kenderaan ke tempat tinggi kerana dijangka esok jalan ini akan terputus hubungan.
"Apabila air sungai Golok melimpah, dua kampung ini yang paling awal dilanda banjir dan diikuti kampung lain di sepanjang sungai Golok ini, " katanya

Sumber: Sinar Harian

Panas punggung selepas video jadi viral


GEORGETOWN - Dua remaja yang disyaki terlibat dengan kejadian memaki hamun tiga anggota penguatkuasa Majlis Bandaraya Pulau Pinang (MBPP) ditahan polis di sebuah kedai makanan segera di Bandar Baru Farlim, Ayer Itam di sini sebentar tadi.

Ketua Polis Daerah Timur Laut, Asisten Komisioner Mior Faridalathrash Wahid berkata, kedua-dua remaja berusia 19 dan 25 ditahan kira-kira jam 4 petang.

Menurutnya, kedua-dua suspek berkenaan akan disiasat mengikut Seksyen 186 Kanun Keseksaan kerana menghalang tugas penjawat awam.

Sabit kesalahan mereka boleh dikenakan hukuman penjara maksimum tiga bulan dan denda RM1,000.

"Kita akan mengambil keterangan daripada kedua-dua suspek ini dan melengkapkan siasatan sebelum merujuk kepada pejabat Timbalan Pendakwa Raya untuk arahan selanjutnya,"katanya ketika ditemui Sinar Harian di sini.

Semalam, video dua lelaki berkenaan yang memaki hamun tiga anggota penguatkuasa MBPP selepas tayar kenderaan mereka dikunci menjadi viral di laman sosial.

Tindakan mereka yang mengeluarkan kata-kata kesat termasuk menggelar anggota penguatkuasa itu sebagai anjing turut dikecam orang ramai.

Lebih membangkitkan kemarahan apabila salah seorang daripada lelaki berkenaan bertindak melemparkan wang kepada anggota penguatkuasa selepas mereka diarahkan membayar denda sebelum kunci di buka.
Sumber : Sinar Harian



Berikut adalah video yang telah tersebar dalam laman sosial:-


                                  

Macai, jika terbongkar kamu akan dihina, keji

KUALA LUMPUR - 'Anda tidak boleh lari'. Demikian antara amaran Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (SPRM), Tan Sri Abu Kassim Mohamed terhadap pihak yang bertanggungjawab atas kematian Timbalan Ketua Bahagian Perbicaraan dan Rayuan di Jabatan Peguam Negara, Anthony Kevin Morais.

Menurutnya, apa yang berlaku hanya melengahkan siasatan bukan menghentikan siasatan atau pendengaran kes sama sekali.

"Saya lihat situasi yang dialami tuan Kevin sebagai satu cubaan untuk menggagalkan kes yang sedang dibicarakan atau usaha untuk mengganggu dan menakut-nakutkan atau satu usaha intimidasi ke atas pegawai pencegah rasuah. Mereka sanggup guna apa saja cara untuk halang siasatan.

"Kepada pihak-pihak yang mahu menghalang siasatan dan kes yang dibicarakan, dunia hari ini sudah berbeza. Anda tidak boleh lari daripada sistem keadilan. Jangan cuba halang, ganggu dan kekang proses siasatan dan perbicaraan.

"Anda boleh menang sembunyikan bukti dari mata pihak berkuasa tapi anda tidak boleh sembunyikan daripada mata rakyat," katanya.

Abu Kassim berkata demikian dalam kemunculan pertamanya selepas bercuti sakit bulan lalu pada Majlis Perasmian Kevin Morais Moot Court sempena sambutan hari ulang tahun ke-48 SPRM, hari ini.

Namun atas faktor kesihatan, beliau hanya memberi kata aluan dan teks ucapannya dibacakan oleh Timbalannya (Operasi), Datuk Seri Shukri Abdull.

Abu Kassim juga memberi amaran kepada macai atau pihak yang bersubahat dalam cubaan menggagalkan siasatan atau perbicaraan kes rasuah bahawa imbuhan yang diperoleh mereka tidak akan menjamin ketenangan dan ketenteraman dalam kehidupan.

"Perbuatan keji yang dilakukan akan mengganggu kehidupan hingga akhir hayat. Jika perbuatan tersebut terbongkar, kamu akan dihina dan dikeji oleh masyarakat.

"Pada masa itu, barulah kita sedar apa yang kita dapat langsung tidak ada nilai berbanding dengan maruah diri yang hilang," katanya.

Tambahnya, mana-mana pihak yang bersalah boleh mengelak daripada dikesan untuk suatu tempoh tertentu sahaja bukan selama-lamanya.

"Ingat siasatan tidak akan berhenti hanya kerana ada pihak yang cuba menyembunyikan bukti atau melarikan saksi. Jika terbukti bersalah, mahkamah adalah tempat pengadilan kelak.

"Rakyat akan menilai dan menghukum anda. Tidak kita anda rakyat biasa, ahli perniagaan, tokoh korporat atau pemimpin politik," katanya.

Dalam ucapan sama, beliau melahirkan harapan agar pegawai-pegawainya meneruskan tugas sebagaimana yang diharapkan oleh rakyat dengan bebas, telus dan profesional.

"Ini sebahagian ujian dan dugaan yang kita perlu lalui sebagai seorang pegawai pencegahan rasuah dan warga kerja SPRM.

"Pengurusan tertinggi SPRM akan terus bersatu dalam menangani kesemua dugaan yang kita sedang hadapi sekarang. Kita mahu memastikan kehendak rakyat sentiasa diutamakan," katanya.

Beliau memberitahu, pihaknya tidak mahu ada mana-mana penguatkuasa gugur di tangan pihak yang mementingkan diri sendiri seperti yang menimpa Kevin Morais.

"Saya berharap masyarakat akan terus bersama dengan SPRM terus memberi sokongan supaya nasib yang menimpa tuan Kevin tidak berulang.

"Kita tidak mahu seorang lagi timbalan pendakwa raya atau hakim gugur di tangan pihak yang hanya utamakan kepentingan diri sendiri dan yang menguntungkan diri mereka," katanya.

Nama Kevin Morais diabadikan pada Moot Court di Akademi Pencegahan Rasuah Malaysia (MACA), Kuala Lumpur sebagai tanda memperingati bekas pegawainya itu.

Sumber : Sinar harian

MAS TETAP AKAN JUAL ARAK, KERANA TUHAN SENDIRI TIDAK BERKUASA UNTUK BUANG ARAK DARI DUNIA - IDIRS JALA

MAS TETAP AKAN JUAL ARAK, KERANA TUHAN SENDIRI TIDAK BERKUASA UNTUK BUANG ARAK DARI DUNIA - IDIRS JALA



Former Malaysia Airlines (MAS) chief executive officer Datuk Idris Jala says he was once asked to give a ‘religious’ explanation on why the airline would continue to serve alcohol on board. – The Malaysian Insider file pic, September 17, 2015.
Former Malaysia Airlines (MAS) chief executive officer Datuk Idris Jala says he was once asked to give a ‘religious’ explanation on why the airline would continue to serve alcohol on board. – The Malaysian Insider file pic, September 17, 2015.


Former Malaysia Airlines (MAS) chief executive officer Datuk Idris Jala said he was once asked to give a “religious” explanation on why the airline would continue to serve alcohol on board when he took over the top job at the national carrier.
Speaking at a national unity conference in Kuala Lumpur yesterday, Idris said a staff at a town hall session had asked him to explain why the airline was serving alcohol when “Malaysia is an Islamic country”.

"This guy stood up during the Q and A time and said me, 'boss, we are an Islamic country, Malaysia Airlines is the national airline, why are we serving alcohol on our plane? Brunei doesn't, Saudi doesn't.'



"And he went on to say to me, 'Don't tell me the reason is because customers want it, I want a religious response from you'," Idris narrated.
Idris said he then reached for the microphone and told the employee that he would give him a religious response, but that he wanted him to answer two questions first.

"I asked him, 'do you believe that God is all powerful, that he can do anything he wants with his power?’ and he responded yes.

"Then I asked him 'do you believe that God does not like sin, does not like alcohol?’ and again he answered yes, 'God does not like alcohol' .

“I said, if you say 'God is all powerful, he not does like sin, why does he not use his power to remove sin and alcohol?"

"And I told him I would provide the answer to that, and I said, it is because God is a God of justice, he gives us freedom to choose to sin or not to sin, to drink or not to drink and that is the concept of God.

"If you think that God is only all power, only all righteousness, then if he was only just that, he would use his power to remove all sin, then we are incapable of sinning, but God is not a God that forces people," Idris said, in relating his exchange with the employee.

The conversation drew an applause from the MAS crowd, Idris said, adding that 'even the guy clapped'.

"He said 'boss, I think I agree with you, maybe for now, can you put a note on the menu to say this is non-halal," Idris told the conference audience yesterday, who applauded at his anecdote.

Idris also explained at the conference how he was able to respond to the employee spontaneously back then.   

He said it was because they practiced a draconian version of Christianity in his village in Bario, Sarawak, adding that people in his village were not allowed to drink and smoke, and that the ban has been debated for the last two decades.

"We have been having the debate about whether we would allow people in our home village to smoke and drink for a long time.

"That is why the argument I put forward to the guy was so lucid, I am not very smart actually, but its an argument we've had in my village for 20 years," he said, drawing another round of laughter.

The CEO of Pemandu was speaking at the conference titled 'Nation Building, Unity and the Malaysian Dream' and was addressing the discussion on the fault lines that existed within the different religions in the country and whether it was possible to separate religion from the state. – September 17, 2015

http://www.themalaysianinsider.com/

SPRM: PM tak rasmikan persidangan antirasuah

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak tidak akan merasmikan persidangan antarabangsa antirasuah yang dijadual berlangsung di Kuala Lumpur minggu depan.
Perkara itu disahkan oleh penganjur persidangan, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).
Timbalan Ketua Pesuruhjaya II SPRM Datuk Seri Mustafar Ali berkata Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Paul Laow yang akan merasmikan persidangan itu.
"Majlis penutupan akan disempurnakan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Abdul Wahid Omar," katanya dalam sidang media hari ini.
Bagaimanapun, Mustafar enggan mengulas alasan di sebalik keputusan Najib menolak jemputan itu.
Persidangan antarabangsa itu akan menyaksikan kehadiran wakil lebih daripada 130 negara.

Sumber: MalaysiaKini

Hutang Negara:Pesara menangis gagal keluar wang di Greece



Foto menunjukkan Giorgos Chatzifotiadis terduduk sambil menangis di luar sebuah bank di Greece, Jumaat lepas. - Foto AFP.

THESSALONIKI - GREECE. Seorang pesara yang terpaksa beratur di tiga buah bank semalam semata-mata untuk mengeluarkan wang simpanannya, bagaimanapun hanya mampu terduduk dan menangis.

Menurut laporan AFP, Giorgos Chatzifotiadis, 77, yang tidak dibenarkan mengeluarkan wang 120 euro (RM505.24) kini tidak tertahan 'melihat negaranya berada dalam kesusahan'.

"Sebab itulah saya lebih merasa terpukul, lebih dari masalah peribadi saya sendiri," kata Chatzifotiadis kepada wartawan.

Sebuah foto yang ditangkap jurugambar menunjukkan Chatzifotiadis terduduk sambil menangis bersama buku bank dan kad pengenalan di atas lantai.

Foto tersebut menunjukkan bagaimana rakyat biasa di Greece terseksa akibat masalah hutang negara.

Sebelum ini, Athens terpaksa mengawal hartanah dan menutup semua bank sejak Isnin lepas untuk mengelakkan pengeluaran wang yang banyak.

Bagaimanapun, beberapa bank bertindak membenarkan pesara yang tidak memiliki kad bank untuk mengeluarkan wang simpanan yang dihadkan kepada 120 euro setiap pengeluaran.

Difahamkan, Chatzifotiadis dan isterinya bekerja keras di sebuah lombong di Jerman sebelum bertukar ke sebuah kilang.

"Saya nampak rakyat meminta sedekah untuk membeli roti. Saya nampak satu demi satu kes bunuh diri berlaku.

"Saya seorang yang sensitif. Saya tak mampu lihat negara saya dalam keadaan sebegini," tambah Chatzifotiadis.

"Eropah dan Greece sudah buat banyak kesilapan. Kita harus mencari penyelesaiannya," jelas beliau.

Sumber: Sinar Harian

Hukum Buang Air Besar Dan Air Kecil Mengadap Kiblat

 
Pada hari ini kita sudah tidak mempunyai pilihan lain untuk membina rumah, selain membeli rumah yang sudah tersedia. Agak sukar sebenarnya berbanding jika kita mempunyai tanah lot sendiri untuk membina rumah impian mengikut plan sendiri. Timbul satu persoalan, kita adalah dilarang untuk membuang hajat dengan menghadap kiblat. Maka bagaimanakah jika tandas yang tersedia di bina itu menghadap kiblat. 

Ikuti ulasan di bawah ini. Soalan: Sewaktu membeli rumah saya tidak perasan tandasnya menghadap kiblat. Ada yang kata, walaupun tandas menghadap kiblat, tetapi jika ia berdinding, maka tidak mengapa. Benarkah pendapat itu? Mohon penjelasan daripada ustaz. Raziyah, Ipoh, Perak. Jawapan: Ya, benar. Rasulullah memang melarang membuang hajat dengan menghadap kiblat, tetapi larangan ini adalah untuk tempat yang terbuka. Jika terdapat halangan seperti dinding atau pintu, maka ia tidak dilarang.

 Dalilnya ialah hadis berikut: Marwan al-Ashfar berkata: Saya pernah melihat Ibn Umar (yakni seorang sahabat Nabi) menderumkan untanya menghadap kiblat, lalu dia duduk dan membuang air kecil dalam keadaan menghadapnya. Lalu saya bertanya: “Wahai Abu Abdurrahman (gelaran untuk Ibn Umar), bukankah hal ini telah dilarang?” Dia menjawab: “Benar, akan tetapi hal itu dilarang jika dilakukan di tempat terbuka. Apabila antara dirimu dan kiblat ada sesuatu yang menutupimu, maka itu tidaklah mengapa.” [Shahih Sunan Abu Daud, no: 11].


Jadi jelaslah bahawa larangan ini bukan ditujukan kepada tandas yang mempunyai dinding, akan tetapi larangan ini ditujukan kepada yang membuang hajat secara terbuka. Semoga artikel ini dapat memberikan panduan kepada semua orang. Sumber: Melayukini.net

10 Jenis Wanita Yang Lelaki Takkan Jadikan Isteri


1. Perempuan Bodoh

Bodoh dalam konteks yang aku gunakan ini bukanlah bodoh dalam pelajaran tapi suka membuat diri kelihatan bodoh depan khalayak ramai. Antara perkara yang boleh dikatakan bodoh adalah tergelak kuat kuat, gelabah kerbau, berpakaian seperti Lady Gaga dan sebagainya. Sememangnya tak salah jadi lain dari yang lain tapi tengok keadaan la. Kalau orang lain dah kata ”macam bodoh je” maknanya adalah yang tak kena.

2. Perempuan Gedik

Yang ni bukan setakat lelaki saja yang tak minat tapi perempuan pun sama menyampah. Kalau berjalan pun over sangat. Tak tahulah kenapa. Selalunya pelaku gedik ni anak perempuan yang dimanjakan ibubapa, hidup dalam kemewahan atau mahu lelaki mengelilingi mereka. Jika yang mengelilingi mereka tu lelaki baik okey la sikit tapi semuanya nakkan sesuatu. Faham faham saja lah.

3. Perempuan Perasan Cantik

Yang ni paling aku menyampah. Kalau yang betul betul cantik tu tak payahlah dihebohkan kecantikan tu. Bukannya orang lain tak nampak. Jelas depan mata kan? Inikan tidak. Untuk tambah cantik tu, pakai lagi seksi seksi. Siap promo dekat status facebook lagi tu. Lelaki ni memang suka perempuan macam ni tapi bukan nak buat isteri tapi saja nak main main. Dan ada juga yang tak cantik tapi perasan diri tu hot. Pernah sekali jumpa seseorang dekat hentian bas. Dahlah gemuk, hitam pula tu. Lepas tu diwarnakan pula rambutnya. Memang macam afrika. Sepatutnya bila dia dah sedar muka tak market, tak payahlah perasan lawa. Lelaki straight pun boleh jadi gay kalau ditakdirkan hidup dengan perempuan macam tu.

4. Perempuan Banyak Membebel

Lelaki mana suka bakal isteri membebel? Aku dengar cikgu Arbayah membebel dekat sekolah dulu pun dah naik pitam. Pening lelaki tu bila seseorang perempuan tu panjangkan sesuatu isu tu berkali ganda dari sebenarnya. Bila waktu exam tak nak pula mereka tulis panjang panjang. Kadang kadang sampai sejam line telefon si lelaki sibuk dengan khutbah jumaat si perempuan. Pening lelaki tu. Jadi, si lelaki pun berfikir ”jika begini la keadaannya sebelum kahwin, sebelum dapat anak, mesti lepas kahwin kena buat pembedahan telinga”.

5. Perempuan Banyak Bekas

Jika seseorang perempuan itu banyak bekas pasangannya selalunya dia merupakan seseorang yang tidak setia kepada pasangan. Asyik bertukar sahaja. Oleh itu, akan terdapat 2 pendapat si lelaki terhadap kemungkinan yang bakal berlaku selepas berkahwin. Pertama adalah perkahwinan akan berakhir dalam tempoh masa kurang 3 tahun. Kedua, si isteri akan main kayu tiga dengan lelaki lain manakala rumahtangga asyik berperang.

6. Perempuan Yang Kuat Cemburu

Jika diikutkan keadaan sebenar, lelaki lagi kuat cemburu. Tapi ada juga perempuan begitu. Apabila melihat si lelaki keluar dengan seorang perempuan lain mulalah si perempuan menuduh. Kadang kadang apabila si lelaki berpimpin tangan dengan seorang perempuan tua buta melintas jalan pun boleh jadi kes. Adakah patut? Jika cemburu sangat cari lah dahulu saksi atau bukti.

7. Perempuan Yang Memang Sudah Terserlah Kejahatannya

Kalau perempuan tu merokok, minum arak dan ada kalanya mengaku sudah bukan islam lagi maka memang bukan pilihan si lelaki lah untuk mereka dijadikan isteri. Sekadar kawan mungkin ya. Jika peneman hidup, ”tak ada maknanya”. Sebenarnya aku pernah bercinta dengan seseorang yang mempunyai ciri ciri seperti diatas. Apabila dinasihatkan tidak pun mahu dia mendengar. Siap promo agama baru dia lagi tu. Tak minat aku. Tak sampai dua bulan berpisah.

8. Perempuan Yang Tak Tahu Buat Kerja

Apa rupanya bila seseorang perempuan tu tak tahu memasak, basuh baju, menyapu dan sebagainya? Adakah si lelaki yang harus menjaga urusan keluarga kelak manakala si perempuan yang mencari nafkah batin? Jika tidak, maka nampaknya tunggang terbalik lah keadaan rumah. Bontot anak bermekap kunyit kuning tidak berbasuh, kain pakai bersepah sepah dan dapur tidak pernah berasap. Lelaki pun cari lagi satu.

9. Perempuan Selekeh

Oleh kerana dulu aku ni selalu bersendirian di sekolah jadi aku selalu la perhatikan perempuan. Kadang kadang tu banyak juga aku tengok perempuan yang tak ada muka perempuan. Dengan tudung tak beriron, baju ada sos, lengan ketiak pun ada hitam, geli aku tengok. Kalau budak tingkatan satu tu okey lagi tapi ni dah nak masuk tingkatan lima. Dalam hidup ni, tak lawa tak apa. Tapi jangan jadi selekeh. Tak kan si lelaki nak dengar orang kampung kata ”bini si polan tu muka cam kerbau bala. Berlumpur je setiap hari”?

10. Mahal Sangat

Yang ni istimewa sikit sebab bukan semuanya salah perempuan. Jika kita perhatikan sekarang ni, ramai betul perempuan yang nak dinikahkan dengan hantaran kahwin yang tinggi. Selalunya bukan si perempuan yang minta tapi ibubapa yang menggatal sangat nak menjual anak. Kadang kadang anak tu dilelong sampai sepuluh ribu ringgit. Kalau anak tu sambung Master okey lagi. Tapi belajar setakat form 4. SPM pun tak ambil. Harapkan muka sahaja sebagai pakej. Adakah patut harganya mahal? Si bakal suami kalau berkemampuan tidak apa tapi kerja setakat toreh getah. Jangan anak tu jadi andartu sudah.

Sumber: 
http://eberita.org

Sirul mahu dedah kes bunuh Altantuya

KUALA LUMPUR 17 FEB-  Bekas polis elit Sirul Azhar Umar kini mempertimbangkan menjawab persoalan terbesar sekitar pembunuhan Altantuya Shaariibuu – kenapa dia dan Azilah Hadri membunuh wanita itu?
Malaysiakini melaporkan, Sirul mendedahkan bahawa beberapa media Australia telah memohon sesi wawancara ‘terus terang’ dengannya.
SirulDitanya sama ada beliau sedia mendedahkan segala-galanya jika wawancara itu menjadi kenyataan, bekas anggota polis itu menjawab:
“Ya, saya pertimbangkan kemungkinan ini dengan serius.”
Difahamkan beberapa stesen televisyen telah berhubung dengan Sirul, yang sedang ditahan pihak imigresen negara itu di Sydney. Rundingan antara Sirul dan stesen TV masih berjalan.
Sementara itu, Sirul memberitahu dia tidak kenal mangsa pembunuhan atau Abdul Razak Baginda – penganalisis politik dan rakan dekat Datuk Seri Najib Razak yang terlepas dalam kes itu.
“Saya bertindak atas arahan. Orang penting yang mempunyai motif masih bebas. Ia bukan bermakna saya tidak sayangkan (pasukan) polis, tetapi saya bertindak atas arahan,” tegasnya yang enggan mengulas lanjut.
Menjawab soalan, Sirul berkata keadaannya OK di pusat tahanan dan dia dibenarkan menggunakan telefon dan Internet.
“Saya biasanya baca Malaysiakini, Utusan (Malaysia) dan Harakah untuk ikuti perkembangan di kampung halaman,” katanya.
Daripada jauh, duda 43 tahun itu bagaimanapun bimbangkan dua anak remajanya di Malaysia yang berhenti sekolah, kesan daripada kesnya.
Bulan lepas, Sirul dan Azilah dijatuhi hukuman mati apabila didapati bersalah dalam kes tersebut di Mahkamah Persekutuan.
Terdapat beberapa persoalan di sebalik kes itu, termasuk berkaitan motif pembunuhan. Sebelum ini, penyiasat persendirian, P Balasubramaniam dalam Akuan Bersumpah mendedahkan hubungan antara Altantuya dan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.
Ketua kepada Azilah dan Sirul, DSP Musa Safri, yang memberitahu Azilah untuk membantu Razak Baginda pada malam pembunuhan itu, tidak dipanggil memberi keterangan dalam perbicaraan.
Dalam perbicaraan di Mahkamah Tinggi Shah Alam, Sirul mendakwa dia dijadikan kambing hitam untuk “melindungi rancangan mereka”.
Sirul tidak hadir di Mahkamah Persekutuan ketika keputusan disampaikan kerana berada di Australia. Undang-undang Austalia tidak membenarkan ekstradisi individu yang berdepan hukuman mati ke negara asal.

Kisah Izrail Dan Pemuda Beriman.

Dikisahkan Malaikat maut diutuskan untuk menjemput seorang muslim yang beriman. Malaikat Maut telah memberi salam kepada seorang mukmin dan orang mukmin tersebut pun menjawab salamnya.



Malaikat Maut berkata : “Sebenarnya aku ada hajat hendak disampaikan, tetapi aku akan beritahumu dekat telingamu”


Orang mukmin tersebut berkata : “Silakan, sebutkan hajatmu itu”

Malaikat Maut berkata : “Sebenarnya aku adalah malaikat maut”

Orang mukmin tersebut berkata : “Selamat datang, sudah sekelian lama baru kamu datang kepadaku. Demi Allah ! tidak ada di bumi ini tempat jauh yang hendak aku pergi, melainkan aku hendak berjumpa kamu”

Malaikat Maut berkata : “Kalau kamu ada hajat, sila tunaikan dulu”

Orang mukmin tersebut berkata : “Wahai malaikat maut ! Aku tidak mempunyai apa-apa hajat yang lebih besar selain cintaku kepada Allah dan aku hendak bertemu denganNya”.

Malaikat Maut berkata : “Pilihlah cara bagaimana engkau kehendaki aku mengambil nyawamu”

Orang mukmin tersebut berkata : “Sanggupkah engkau melaksanakan kehendakku ?”

Malaikat Maut berkata : “Ya, aku sanggup, katakan saja sebab memang aku diperintahkan begitu”

Orang mukmin tersebut berkata : “Wahai malaikat maut ! Tinggallah aku sebentar kerana aku hendak berwuduk dan solat, ambillah nyawaku ketika aku sujud”

Akhirnya malaikat maut mengambil nyawa orang mukmin tadi ketika beliau sedang sujud mengadap Allah SWT.

Doanya Tertolak Selama Empat Bulan Karena Sebutir Kurma

KURMA (Google image) 
USAI menunaikan ibadah haji, Ibrahim bin Adham rahimahullah berniat ziarah ke Masjid Al Aqsa. Untuk bekal di perjalanan, ia membeli 1 kg kurma dari pedagang tua di dekat masjidil Haram.
Setelah kurma ditimbang dan dibungkus, Ibrahim melihat sebutir kurma tergeletak didekat timbangan. Menyangka kurma itu bagian dari yang ia beli, Ibrahim memungut dan memakannya. Setelah itu ia langsung berangkat menuju Al Aqsa. Empat Bulan kemudian, Ibrahim tiba di Al Aqsa. Seperti biasa, ia suka memilih sebuah tempat beribadah pada sebuah ruangan dibawah kubah Sakhra. Ia shalat dan berdoa khusuk sekali. Tiba tiba ia mendengar percakapan dua Malaikat tentang dirinya.
“Itu, Ibrahim bin Adham, ahli ibadah yang zuhud dan wara yang doanya selalu dikabulkan Allah SWT,” kata malaikat yang satu.
“Tetapi sekarang tidak lagi. doanya ditolak karena empat bulan yg lalu ia memakan sebutir kurma yang jatuh dari meja seorang pedagang tua di dekat mesjidil haram,” jawab malaikat yang satu lagi.
Ibrahim bin adham terkejut sekali, ia terhenyak, jadi selama empat bulan ini ibadahnya, shalatnya, doanya dan mungkin amalan-amalan lainnya tidak diterima oleh Allah SWT gara- gara memakan sebutir kurma yang bukan haknya. “Astaghfirullahal adzhim,” Ibrahim beristighfar. Ia langsung berkemas untuk berangkat lagi ke Mekkah menemui pedagang tua penjual kurma.Untuk meminta dihalalkan sebutir kurma yang telah ditelannya.
Begitu sampai di Mekkah ia langsung menuju tempat penjual kurma itu, tetapi ia tidak menemukan pedagang tua itu melainkan seorang anak muda. “Empat bulan yang lalu saya membeli kurma disini dari seorang pedagang tua. kemana ia sekarang ?” tanya ibrahim. “Sudah meninggal sebulan yang lalu, saya sekarang meneruskan pekerjaannya berdagang kurma” jawab anak muda itu.
“Innalillahi wa innailaihi roji’un, kalau begitu kepada siapa saya meminta penghalalan ?”. Lantas ibrahim menceritakan peristiwa yg dialaminya, anak muda itu mendengarkan penuh minat. “Nah, begitulah” kata ibrahim setelah bercerita, “Engkau sebagai ahli waris orangtua itu, maukah engkau menghalalkan sebutir kurma milik ayahmu yang terlanjur ku makan tanpaizinnya?”
“Bagi saya tidak masalah. Insya Allah saya halalkan. Tapi entah dengan saudara-saudara saya yang jumlahnya 11 orang. Saya tidak berani mengatas nama kan mereka karena mereka mempunyai hak waris sama dengan saya.”
Ibrahim bertanya, “Dimana alamat saudara-saudaramu? biar saya temui mereka satu persatu.”
Setelah menerima alamat, ibrahim bin adham pergi menemui saudara-saudaranya yang lain. Biar berjauhan, akhirnya selesai juga. Semua setuju menghalakan sebutir kurma milik ayah mereka yang termakan oleh Ibrahim.
Empat bulan kemudian, Ibrahim bin adham sudah berada dibawah kubah Sakhra. Tiba tiba ia mendengar dua malaikat yang dulu terdengar lagi bercakap cakap. “Itulah Ibrahim bin Adham yang doanya tertolak gara gara makan sebutir kurma milik orang lain.”
“O, tidak.., sekarang doanya sudah makbul lagi, ia telah mendapat penghalalan dari ahli waris pemilik kurma itu. Diri dan jiwa Ibrahim kini telah bersih kembali dari kotoran sebutir kurma yang haram karena masih milik orang lain. Sekarang ia sudah bebas.”Subhanallah…
(Sumber: Adakah Allah Selalu di Hatimu, Karangan Ust. Miftah Farid)

Nik Aziz: Ikut sunah Nabi ketika ziarah pusara ayah - Nik Abduh

Nik Mohamad Abduh,anak Allahyarham Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menasihatkan orang ramai agar mengikut sunah Nabi ketika menziarahi pusara. - Foto Astro AWANI
KOTA BHARU: Nik Mohamad Abduh, anak Allahyarham Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menasihatkan orang ramai supaya mengikut sunah Nabi Muhammad SAW ketika menziarahi pusara ayahnya itu.

Beliau berkata orang ramai diminta untuk tidak melakukan perkara yang boleh dianggap sebagai khurafat ketika menziarahi pusara Allahyarham.

"Saya nasihat kepada rakyat Malaysia yang datang ziarah hendaklah menepati sunah Nabi Muhammad SAW kerana ziarah keluarga dan tok guru adalah sama.

"Perlu berdoa dan mengambil peringatan untuk diri sendiri, jangan tambah (melakukan) benda yang bersifat bidaah dan khurafat kerana ia akan membatalkan amalan soleh kita sendiri," katanya ketika ditemui di kediamannya di Pulau Melaka di sini, hari ini.

SEKITAR PENGEBUMIAN ALLAHYARHAM DATUK NIK ABDUL AZIZ

Nik Mohamad Abduh berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai khabar angin kononnya terdapat segelintir masyarakat yang mengambil tanah di pusara berkenaan untuk dijadikan azimat dan sebagainya.

Tinjauan di Tanah Perkuburan Islam Pulau Melaka di sini, mendapati orang ramai tidak henti-henti menziarahi pusara bekas Menteri Besar Kelantan itu.

Beliau meninggal dunia di kediamannya di Pulau Melaka pada 9.40 malam, Khamis ketika berusia 84 tahun.

Anggota Dewan Undangan Negeri Chempaka itu dibawa pulang dari Hospital Universiti Sains Malaysia di Kubang Kerian di sini, kira-kira 8.40 malam hari yang sama setelah dirawat di hospital itu sejak 19 Jan lepas kerana kanser prostat.

Jenazah Allahyarham dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Pulau Melaka,   pada 11.30 pagi semalam.

http://m.www.astroawani.com/

LIWAT II: Anwar Ibrahim Dianiaya? - Majlis Peguam

Presiden Majlis Peguam Christopher Leong berkata terdapat beberapa perkara janggal dalam tuduhan Liwat II yang membangkitkan persepsi bahawa Datuk Seri Anwar Ibrahim dianiaya. 


Leong dalam kenyataannya berkata, Anwar didakwa mengikut Seksyen 377B Kanun Keseksaan yang dibaca bersama dengan Seksyen 377A.

Seksyen 377B memperuntukkan bahawa individu yang melakukan kesalahan seperti dinyatakan dalam Seksyen 377A boleh dihukum untuk tempoh yang mungkin dilanjutkan sehingga 20 tahun, dan boleh dirotan.



"Penting untuk diperhatikan bahawa Anwar tidak didakwa mengikut Seksyen 377C Kanun Keseksaan kerana meliwat secara paksa atau liwat rogol, walau mungkin terdapat dakwaan berlaku paksaan semasa dalam persidangan.

“Ini juga menyebabkan timbul persoalan atau kebimbangan, mengapa pengadu, Mohd Saiful Bukhari Azlan, yang didakwa menyertai perlakuan liwat itu tidak didakwa kerana bersubahat mengikut Seksyen 377A dan 377B, dan dibaca bersama dengan Seksyen 109 Kanun Keseksaan," kata Leong.

Katanya, undang-undang itu jarang sekali digunakan untuk pendakwaan, namun Anwar tetap didakwa dan disabitkan dua kali atas satu kesalahan di mana tuduhan itu mengandungi elemen paksaan.



Hal ini menambahkan lagi kesangsian dalam kes ini, katanya.

"Kejanggalan yang jelas ini membangkitkan persepsi bahawa Anwar dianiaya dan bukan didakwa,” kata Leong.


~sumber : Malaysiakini

KRONOLOGI Kes Liwat II Datuk Seri Anuar Ibrahim.

Datuk Seri Anuar Ibrahim dan isteri Datin Wan Azizah

KUALA LUMPUR: Mahkamah Persekutuan di Putrajaya akan memberi keputusan terhadap rayuan terakhir Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk mengetepikan sabitan kesalahan dan hukuman penjara lima tahun yang dikenakan terhadapnya bagi pertuduhan meliwat bekas pembantu beliau Mohd Saiful Bukhari Azlan tujuh tahun lepas.



Berikut kronologi kes itu:

2008

28 Jun: Bekas pembantu Anwar, Mohamad Saiful Bukhari Azlan, 23, membuat laporan polis mendakwa dia diliwat di sebuah kondominium di Damansara. Laporan itu dibuat dua hari selepas kejadian itu didakwa berlaku.




30 Jun: Anwar, 60, memfailkan saman fitnah terhadap Mohd Saiful kerana membuat laporan polis terhadapnya kerana meliwat dan penasihat PKR itu mendakwa kandungan laporan berkenaan adalah tidak benar dan berniat jahat.



7 Ogos: Anwar mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di sini terhadap pertuduhan meliwat Mohamad Saiful Bukhari di Unit 11-5-1, Kondominium Desa Damansara, Jalan Setiakasih, Bukit Damansara antara 3.10 petang dan 4.30 petang pada 26 Jun 2008. Beliau dituduh mengikut Seksyen 377B Kanun Keseksaaan yang memperuntukkan hukuman maksimum 20 tahun penjara dan disebat jika sabit kesalahan.

Hakim SM Komathy Suppiah membenarkan Anwar dibebaskan dengan bon peribadi RM20,000, tanpa penjamin sementara menunggu keputusan perbicaraan kes itu.

7 Nov: Hakim Mahkamah Sesyen SM Komathy Suppiah memutuskan supaya kes liwat Anwar dibicarakan di Mahkamah Sesyen selepas mendapati sijil untuk memindahkan kes itu ke Mahkamah Tinggi, yang ditandatangani Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail, tidak sah.

Ketika menolak permohonan pendakwaan (supaya kes itu dipindahkan ke Mahkamah Tinggi), Komathy berkata sijil itu bercanggah dengan jangkaan perundangan Anwar bahawa Abdul Gani tidak akan terlibat dalam kes itu.


2009

5 Mac : Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur memutuskan kes itu perlu dibicarakan di Mahkamah Tinggi, bukan Mahkamah Sesyen. Hakim Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah membuat keputusan itu berikutan permohonan pihak pendakwaan agar keputusan Mahkamah Sesyen mengekalkan kes itu di Mahkamah Sesyen dikaji semula.

Beliau berkata Hakim Mahkamah Sesyen SM Komathy Suppiah terkhilaf dalam memutuskan bahawa sijil pemindahan kes itu, yang ditandatangani Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail, tidak sah.

6 Mac: Anwar memfailkan rayuan di Mahkamah Rayuan terhadap perintah Mahkamah Tinggi supaya kes liwatnya didengar di Mahkamah Tinggi.

10 Mac: Mahkamah Tinggi menetapkan 1 hingga 24 Julai sebagai tarikh perbicaraan kes liwat itu.

17 Jun : Anwar memfailkan permohonan untuk mengetepikan pertuduhan liwat beliau di Mahkamah Tinggi.

6 Nov : Mahkamah Rayuan menolak permohonan Anwar untuk mendapatkan dokumen penting dan sampel DNA yang didakwanya amat penting bagi pembelaannya dalam perbicaraan tuduhan liwat yang dihadapinya.

Antara dokumen penting itu ialah kenyataan yang direkodkan daripada saksi iaitu Mohd Saiful, Dr Osman Abdul Hamid dari Hospital Pusrawi, pemilik kondominium Hassanuddin Abdul Hamid, kenyataan tiga doktor Hospital Kuala Lumpur, nota seorang ahli kimia, dan laporan perubatan.

1 Dis : Mahkamah Tinggi memutuskan bahawa ia tidak boleh membatalkan pertuduhan meliwat terhadap Anwar hanya berdasarkan laporan perubatan yang menyatakan tidak berlaku penetrasi.

Ketika menolak permohonan Anwar untuk mengetepikan pertuduhan liwat terhadapnya, Hakim Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah berkata laporan perubatan tidak boleh dijadikan asas untuk mahkamah menggunakan kuasanya membatalkan pertuduhan itu.


2010

3 Feb: Perbicaraan kes liwat Anwar dimulakan dengan Mohd Saiful memberi keterangan sebagai saksi pertama. Perbicaraan di hadapan Hakim Mohamad Zabidin itu bermula selepas 18 bulan Anwar dikenakan pertuduhan pada Ogos 2008. Dalam keterangannya, Mohd Saiful berkata Anwar, yang didakwa meliwatnya,
mengajaknya melakukan hubungan seks luar tabii.

Mohd Saiful berkata kejadian itu berlaku pada 26 Jun, 2008 selepas dia dan Anwar selesai berbincang tentang jadual kerja mereka di sebuah unit kondominium Desa Damansara di sini.

5 Feb: Mohd Saiful memberitahu Mahkamah Tinggi bahawa dia tidak membuang air besar selama dua hari selepas diliwat Anwar. Dia juga memberitahu mahkamah bahawa seluar yang dipakainya pada hari kejadian itu berlaku adalah hadiah daripada Anwar.

9 Feb: Perbicaraan kes liwat itu ditangguhkan sekali lagi bagi membolehkan pihak pembelaan memfailkan respons kepada afidavit jawapan terhadap permohonan Anwar supaya hakim perbicaran kes itu menarik diri.
Perbicaraan ditangguhkan selepas pihak pembelaan memohon agar Hakim Mohamad Zabidin Mohd Diah menarik diri daripada mendengar kes itu atas alasan beliau bersifat berat sebelah.

18 Feb: Anwar gagal dalam cubaannya untuk memastikan Mohamad Zabidin menarik diri daripada mendengar perbicaraan kes liwat melibatkannya. Ketika menolak permohonan itu, Mohamad Zabidin berkata tiada sebab beliau perlu menarik diri daripada menghakimi kes itu, dan jika beliau berbuat demikian, ia samalah seperti beliau melarikan diri daripada menunaikan tanggungjawabnya.

25 Feb: Anwar gagal dalam cubaan terakhirnya mengikut undang-undang untuk mendapatkan dokumen penting, termasuk sampel spesimen DNA Mohd Saiful, sebelum bermulanya perbicaraan kes liwatnya, selepas Mahkamah Persekutuan menolak permohonan beliau.

3 Mac: Dalam pemeriksaan balas oleh peguam Anwar, (mendiang) Karpal Singh, Mohd Saiful memberitahu Mahkamah Tinggi bahawa dia tidak membasuh duburnya selepas kejadian liwat yang didakwa berlaku pada 26 Jun, 2008 itu kerana mahu "simpan bukti".

Mohd Saiful, yang merupakan saksi utama dalam kes liwat ketua pembangkang itu, juga berkata dia tidak mandi selepas kejadian itu dan hanya membilas tubuhnya. Mohd Saiful berkata dia mandi pada pagi sebelum kejadian itu berlaku.

16 Ogos: Anwar gagal dalam cubaan keduanya untuk menggugurkan pertuduhan liwat terhadap dirinya apabila Mahkamah Tinggi menolak permohonan beliau. Dalam usahanya untuk menggugurkan pertuduhan itu, Anwar mendakwa integriti dan kesaksamaan keseluruhan pasukan pendakwaan adalah dicurigai berikutan dakwaan wujudnya hubungan antara Mohd Saiful dengan seorang daripada anggota pasukan pendakwaan.

20 Sept: Mahkamah Rayuan menolak rayuan Anwar untuk membatalkan pertuduhan yang dihadapinya dengan memberi alasan bahawa ia tidak mempunyai bidang kuasa untuk mendengar dan menentukan perkara itu.

6 Dis: Anwar gagal dalam cubaan keduanya meminta Hakim Mohamad Zabidin menarik diri daripada menghakimi perbicaraan kes liwatnya apabila Mahkamah Tinggi menolak permohonannya. Anwar memohon penarikan diri hakim itu berikutan keengganan beliau (hakim berkenaan) mengambil tindakan terhadap Utusan Malaysia kerana menghina mahkamah apabila akhbar itu menyiarkan laporan yang didakwa pihak pembelaan sebagai prejudis terhadap kes ini.

14 Dis: Bapa Mohd Saiful, Azlan Mohd Lazim, merayu perkenan Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin agar baginda membantu mempercepatkan kes mahkamah melibatkan anak lelakinya itu.


2011

14 Jan: Mahkamah Rayuan menolak rayuan Anwar untuk mengetepikan keengganan Mohamad Zabidin menarik diri daripada mendengar perbicaraan kes itu.

16 Mei: Mahkamah Tinggi memerintahkan Anwar membela diri atas tuduhan meliwat Mohd Saiful apabila mendapati pihak pendakwaan membuktikan terdapat kes prima facie terhadap ketua pembangkang itu. Dalam penghakimannya, Mohamad Zabidin berkata saksi utama, Mohd Saiful, adalah seorang saksi yang bercakap benar, berwibawa dan boleh dipercayai.

6 Jun: Anwar gagal dalam cubaan ketiganya meminta Hakim Mohamad Zabidin menarik diri daripada mendengar perbicaraan kes liwatnya. Beliau mengemukakan permohonan itu atas alasan terdapat prapenghakiman dan sikap berat sebelah oleh hakim itu apabila beliau memutuskan bahawa Mohd Saiful adalah seorang saksi yang boleh dipercayai pada penggulungan kes pendakwaan.

22 Ogos: Anwar, yang memilih untuk memberi keterangan dari kandang tertuduh apabila membacakan kenyataannya setebal 32 muka surat, menafikan beliau telah mengadakan hubungan seks dengan Mohd Saiful.

Anwar mempunyai tiga pilihan - memberi keterangan dari kandang saksi yang yang bermakna beliau boleh disoal balas oleh pihak pendakwaan; memberi keterangan dari kandang tertuduh, yang bermakna beliau tidak boleh diperiksa balas oleh pihak pendakwaan, tetapi dalam membuat keputusannya, mahkamah mengambil kira fakta bahawa pihak pendakwaan belum menyoal balas tertuduh; atau memilih untuk berdiam diri.

Dalam perbicaraan kes liwatnya yang pertama pada 1998, Anwar memberi keterangan dari kandang saksi.

6 Okt: Mahkamah Tinggi memutuskan adalah tidak perlu bagi Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan isteri, Datin Seri Rosmah Mansor, memberi keterangan sebagai saksi pihak pembelaan dalam perbicaraan kes itu.

Mahkamah membuat keputusan itu selepas membenarkan permohonan Najib dan Rosmah untuk mengetepikan sapina yang mengarahkan mereka menjadi saksi pihak pembelaaan pada perbicaraan kes berkenaan.

Hakim Mohamad Zabidin berkata selepas meneliti afidavit dan hujah daripada pihak-pihak berkaitan, mahkamah bersetuju dengan peguam yang mewakili Najib dan Rosmah bahawa Anwar gagal menunjukkan kerelevanan dan kepentingan apabila mengemukakan sapina kepada perdana menteri dan isteri.


2012

9 Jan: Mahkamah Tinggi membebaskan dan melepaskan Anwar daripada tuduhan meliwat Mohd Saiful. Dalam penghakiman setebal 80 muka surat, Hakim Mohamad Zabidin berkata berlaku kemasukan zakar tetapi ia tidak disokong oleh bukti lain.

Beliau berkata mahkamah tidak boleh 100 peratus yakin mengenai integriti sampel yang diambil untuk ujian DNA daripada Mohd Saiful kerana sampel itu mungkin telah kompromi sebelum tiba di Jabatan Kimia untuk dianalisis.

9 Julai: Pihak pendakwaan mengemukakan petisyen rayuan mengandungi sembilan alasan, antara lain, supaya Anwar disabitkan atas tuduhan meliwat mengikut Seksyen 377B Kanun Keseksaan.

12 Sept: Anwar menarik balik saman beliau terhadap Mohd Saiful yang membuat laporan polis terhadapnya kerana meliwat dengan mendakwa laporan itu bersifat palsu dan berniat jahat.


2013

22 Feb: Mahkamah Rayuan menetapkan dua hari bermula 22 Julai 2013 untuk mendengar rayuan pihak pendakwaan terhadap pembebasan Anwar.

18 Sept: Mahkamah Rayuan menolak permohonan Anwar untuk melucutkan kelayakan peguam kanan Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah sebagai pendakwa raya bagi mengetuai pasukan pendakwaan dalam rayuannya terhadap keputusan membebaskan ketua pembangkang itu daripada tuduhan meliwat.

2 Okt: Mahkamah Rayuan menetapkan dua hari bermula 11 Dis untuk mendengar rayuan pihak pendakwaan terhadap pembebasan Anwar.

21 Nov: Anwar gagal dalam rayuannya di Mahkamah Persekutuan untuk melucutkan kelayakan Muhammad Shafee Abdullah daripada bertindak sebagai pendakwa raya untuk mengetuai pasukan pendakwaan dalam kes rayuannya.

Beliau mengemukakan permohonan itu dengan alasan bahawa Muhammad Shafee tidak boleh bertindak sebagai pendakwa raya dalam kes rayuan itu kerana beliau (Muhammad Shafee) adalah saksi penting pada perbicaraan kes liwat itu.

11 Dis: Anwar memfailkan permohonan kali keduanya untuk melucutkan kelayakan Muhammad Shafee.

20 Dis: Anwar gagal dalam permohonan kali keduanya untuk melucutkan kelayakan Muhammad Shafee mengetuai pihak pendakwaaan. Ketika menolak permohonan Anwar, Mahkamah Rayuan memutuskan bahawa permohonan itu tidak mempunyai sebarang merit.

Kali ini, Anwar menggunakan maklumat daripada akuan berkanun bekas Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur Datuk Mat Zain Ibrahim sebagai alasan untuk mengemukakan permohonan.


2014

6 dan 7 Mac: Mahkamah Rayuan mendengar hujah daripada Muhammad Shafee dan peguam Karpal Singh.

7 Mac: Anwar dijatuhi hukuman penjara lima tahun oleh Mahkamah Rayuan kerana mendapatinya bersalah meliwat Mohd Saiful, enam tahun lepas. Hakim Datuk Balia Yusof Wahi, yang mengetuai panel tiga hakim mendengar rayuan pendakwa dalam kes itu, bagaimanapun membenarkan permohonan Anwar bagi mendapatkan penangguhan pelaksanaan hukuman sementara menunggu keputusan rayuan dengan mengenakan ikat jamin RM10,000 dengan seorang penjamin.

Ketika mengetepikan keputusan Mahkamah Tinggi untuk membebaskan Anwar, Hakim Balia berkata panel itu sebulat suara memutuskan bahawa hakim perbicaraan telah terkhilaf dalam penghakiman beliau bahawa integriti sampel DNA yang digunakan dalam kes itu telah dikompromi.

Ketika ditemui pemberita kemudian, Karpal Singh berkata berikutan keputusan itu, Anwar tidak dapat mengemukakan borang penamaan calon bagi pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri Kajang pada 10 Mac.

24 April: Anwar mengemukakan petisyen rayuan terhadap hukuman penjara lima tahun bagi kesalahan liwat itu di Pejabat Pendaftar Mahkamah Persekutuan dengan mengemukakan 35 alasan kenapa sabit kesalahan dan hukuman ke atasnya perlu diketepikan.

14 Ogos: Mahkamah Persekutuan menetapkan 28 dan 29 Okt untuk mendengar rayuan akhir Anwar. Peguam kanan Datuk Sulaiman Abdullah akan mengetuai pasukan pembelaan berikutan kematian peguam Karpal Singh akibat nahas jalan raya pada 17 April.

14 Okt: Mahkamah Persekutuan memutuskan bahawa Muhammad Shafee adalah seorang yang sesuai dan layak untuk mengetuai pasukan pendakwaan dalam kes rayuan Anwar pada 28 Okt.

Panel lima hakim yang diketuai Ketua Hakim Negara Tun Arifin Zakaria dalam keputusan sebulat suara berkata saluran yang sesuai untuk Anwar mencabar pelantikan Muhammad Shafee ialah melalui semakan kehakiman, bukan melalui notis usul.

28 Okt: Mahkamah Persekutuan mendengar rayuan akhir Anwar untuk mengetepikan hukuman penjara lima tahun yang dikenakan terhadapnya kerana meliwat Mohd Saiful. Pendengaran yang pada mulanya ditetapkan selama dua hari mulai 28 Okt itu berlarutan selama lapan hari kerana pihak pembelaaan dan pendakwaaan berhujah secara panjang lebar dan mengemukakan banyak kes perundangan.

Mahkamah mula-mula mendengar hujah daripada pasukan pembelaan. Pada hari pertama pendengaran, peguam kanan dan bekas hakim Mahkamah Persekutuan Datuk Seri Gopal Sri Ram, yang mengetuai barisan 15 peguam bela, mempertikai berlaku penetrasi dalam kes liwat berkenaan kerana berpendapat keterangan Mohd Saiful tentang kewujudan bahan pelincir yang dipanggil KY Jelly dalam perbuatan itu adalah tidak tekal. Sementara itu, peguam N. Surendran berkata tuduhan liwat yang dikenakan terhadap Anwar adalah satu konspirasi.

29 Okt: Peguam Sangeet Kaur Deo memberitahu Mahkamah Persekutuan bahawa profil DNA seseorang dikenali sebagai 'Male Y' yang ditemukan di dalam dubur Mohd Saiful bukan milik Anwar kerana tiada langsung bukti yang boleh mengaitkan 'Male Y' dengan Anwar.

Ramkarpal Singh Deo pula menyatakan tentang kemungkinan analisis yang dibuat dua ahli kimia terhadap sampel palitan yang diserah kepada mereka oleh para pegawai penyiasat mungkin kepunyaan orang lain, bukan Mohd Saiful.



30 Okt: Ramkarpal memberitahu mahkamah bahawa tidak terdapat bukti kukuh untuk mengesahkan berlaku penetrasi terhadap dubur Mohd Saiful seperti yang disahkan empat doktor yang memeriksa pengadu. Beliau berkata nota perubatan Dr Mohamed Osman Abdul Hamid daripada Hospital Pusrawi mengesahkan tidak terdapat kecederaan pada dubur pengadu ketika pemeriksaan dibuat terhadapnya dua hari selepas kejadian itu didakwa berlaku.

31 Okt: Ketua pasukan pendakwaan Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah membalas hujah pasukan pembelaan dengan berkata Mohd Saiful tidak mungkin mereka-reka bukti kerana wujud kebenaran yang jelas dalam keseluruhan keterangan berhubung dakwaannya tentang tindakan Anwar melakukan liwat.

Muhammad Shafee berkata Mohd Saiful menjawab soalan yang dikemukakan kepadanya secara spontan dan menerangkan secara panjang lebar tentang perkara yang berlaku sebelum dan selepas perbuatan liwat itu didakwa berlaku.

Beliau juga berhujah bahawa Mohd Saiful menjadi mangsa gangguan seksual oleh Anwar di tempat kerjanya sebelum kejadian itu apabila dia menjadi mangsa kepada seorang yang dominan, berpengaruh dan berkarisma.

3 Nov: Muhammad Shafee berkata profil DNA dikenali sebagai 'Male Y' yang ditemukan di dalam dubur Mohd Saiful adalah milik bekas bosnya iaitu Anwar. Kata beliau ini adalah berdasarkan analisis DNA terhadap tiga sampel iaitu berus gigi, tuala 'Good Morning' dan botol air mineral yang diambil dari sel tempat Anwar ditahan selama semalaman di ibu pejabat polis ibu negara dari 16 hingga 17 Julai 2008, yang dilakukan ahli kimia Dr Nor Aidora Saedon.

Beliau juga berkata keterangan Mohd Saiful berkaitan dakwaan pengalaman seksualnya dengan Anwar sebelum ini boleh diterima dalam kes liwat semasa kerana ia mencerminkan keadaan minda dan tingkah laku Mohd Saiful sebelum, ketika dan selepas perbuatan liwat ini didakwa berlaku.

4 Nov: Muhammad Shafee berhujah bahawa Anwar sepatutnya membuat ujian DNA untuk membuktikan profil tidak dikenali 'Male Y' yang ditemukan pada dubur Mohd Saiful bukan miliknya. Beliau berkata Anwar juga sepatutnya memanggil saksi alibinya untuk membuktikan beliau tidak berada di unit kondominium berkenaan ketika perbuatan liwat melibatkannya dan Mohd Saiful didakwa berlaku.

Kata Muhammad Shafee, Anwar, melalui peguamnya, menyenaraikan 13 nama, termasuk isteri ketua pembangkang itu, yang juga presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, pemilik unit kondominium berkenaan, dua pembantu rumah dan seorang profesor, tetapi tiada seorang pun daripada mereka dipanggil untuk memberi keterangan di mahkamah bagi menyokong alibi bahawa beliau tidak berada di kondominium tersebut ketika kejadian itu didakwa berlaku.

6 Nov: Ketika menjawab hujah pihak pendakwaan, Ramkarpal meminta Mahkamah Persekutuan membebaskan dan melepaskan Anwar daripada tuduhan meliwat itu kerana kes pihak pendakwaan mengandungi keraguan dan kejadian secara kebetulan yang tidak boleh diterima.

Merujuk kepada pertemuan Mohd Saiful dengan seorang pegawai kanan polis dan Timbalan Perdana Menteri ketika itu Datuk Seri Najib Tun Razak dua hari sebelum kejadian liwat itu didakwa berlaku, beliau berkata ia bukan merupakan suatu kejadian secara kebetulan.

7 Nov: Sri Ram memberitahu Mahkamah Persekutuan bahawa penasihat PKR itu tidak sepatutnya dipersalahkan kerana memilih memberi keterangan dari kandang tertuduh ketika membela diri. Melalui hujah terakhirnya dalam rayuan itu, beliau berkata Anwar memilih berbuat demikian berikutan pengalamannya sebelum ini di mana mahkamah bawahan mensabitkan kesalahannya bagi tuduhan serupa (meliwat pemandu keluarganya, Azizan Abu Bakar). Mahkamah Persekutuan menangguhkan keputusannya tentang rayuan itu setelah mendengar hujah kedua-dua pihak.


2015

26 Jan: Mahkamah Persekutuan menetapkan 10 Feb untuk mengumumkan keputusannya. Tarikh itu diumumkan melalui akaun Twitter Badan Kehakiman Malaysia. Pengumuman itu menyatakan keputusan akan diumumkan pada pukul 9 pagi.



~sumber: Bernama.