Perbetul semula pemahaman tentang TAKDIR

Perbetul semula pemahaman tentang TAKDIR



Tazkirah : "Perbetul semula pemahaman tentang TAKDIR" by Ustaz Muhammad Fawwaz Mohd Jan
Marilah sama2 kita perbetul balik kefahaman "Takdir" .
Bagaimana yg dikatakan percaya pd takdir?
Nabi SAW bersabda dlm satu hadis ( nk bg penterjemah bahasa mudah) Sekiranya kamu menafkahkan harta sebesar gunung, Allah tak akan terima sedekah kamu tersebut sekiranya kamu tidak beriman pd Takdir.
-kamu sedekah pi lah emas sebesar gunung sekali pun, Allah tak terima.
-Maksud disini tuan2 , tak ada pahala-"kosong".
-Terjemah dlm bahasa yg lebih umum, kamu buat pi lah apa pun, pi haji 3-4 setahun sekali, pi Ummrah tiap2 tahun, kamu baca Al-Quran, kamu bangun Tahajjud, kamu puasa Ramadhan..amalan yg kamu buat itu "kosong" sekiranya kamu SILAP PAHAM tentang Takdir!.
Nabi sebut dlm Hadis , Nabi kata percaya pd Takdir ni mudah ja, ada 2 perkara .
(i) - apa yg Allah takdirkan kena pada kamu , apa yg Allah letak kena pd kamu, kamu akan KENA. ianya tak akan pergi pd org lain. ( itu senang terjemah)
- Yg tu dulu kena Paham.
-Apa yg Allah TETAPKAN kena kat kita, kita akan kena, Ianya tak akan pi kat org lain.
Manusia ni selalu kena 2 benda.
-yg (1) : Benda Baik , yg (2) : Benda yg Tak Baik.
- Benda Baik ni ayah2 naik gaji, dpt anak, dpt cucu, dpt rumah , masuk pertandingan menang tempat pertama.
- Jadi, benda2 baik ni dpt ja benda baik ni semua org Suka, semua org Seronok.
- Semua kata ini Rezeki , tak ada Masalah.
- Tapi bila kita dpt Benda yg tak baik, Masa ni sekalian nak tau percaya atau tidak pada Takdir.
- Ayah2 kena KencingManis, pi hospital kena KencingManis, bila doktor bgtau kena KencingManis , org yg percaya Takdir dia akan kata apa?
" Tak palah, ujian Tuhan utk aku.Tak palah nk bt mcm mn..aku terima segala ujian Allah utk aku." - Ini CONTOH manusia yg percayakan Takdir.
- Tapi kalau org yg tak percaya Takdir, tau tak dia cakap apa?
" pasai pa aku kena ?? , pasai pa depa yg tak kena??"
" depa nasi tiap2 mlm mkn, aku jaga!" " depa semua benda manis makan, aku tak makan benda manis, pasaipa depa tak kena aku yg kena??" - Ini CONTOH manusia yg tak percaya Takdir.
Anak kita naik motor dgn jiran sebelah.Naik motor deraih(laju), anak jiran bawa motor anak kita jd pembonceng di belakang.Tengok2 dia belah pokok, anak jiran jatuh luka ja..calar cikit ja.Anak kita Mati.
- Org yg percaya takdir dia akan kata apa?
" Tak palah.., nk bt mcm.mn, bawa laju tu salah..betullah anak dia bawa laju salah tp anak saya meninggal, saya terima takdir tu."
" ini ketentuan Tuhan utk saya" - Ini CONTOH manusia yg percayakan Takdir.
- Manusia yg tak percayakan takdir dia akan kata apa?
" patutnya anak dia Mati! anak dia yg bawa motor!" - Ini CONTOH manusia yg tak percaya Takdir.
- sapa selama ini Perangai mcm ni sekalian, minta maaf kasar cikit bunyinya..Amalan yg dia buat selama ini akan "kosong" nampak gayanya.
Kadang2 tu ada juga yg tak puas hati, merungut.
- Ayah2 yg dpt bini yg masalah , dpt bini yg problem, bini yg tak dengar kata, bini bazir, bini yg suka berleter , tak reti dan sebagainya.
- Org yg percaya Takdir dia akan kata apa ?
" Nak buat lgu mn, rezeki aku dpt mcm ni..tak palah sabarlah.." - Ini CONTOH manusia yg percayakan Takdir.
- Kalau yg tak percaya dia akan kata apa?
" ishh! cilap aku nikah dgn bini aku.. kalau..aku tau" - Dia dok main kata ayat " KALAU" - Bila kita sebut perkataan "KALAU" tu tandanya kita tak puas hati dgn Takdir.
- Sama juga dgn ibu2. sama juga.Dok pertikai suami : "kalau aku tau suami aku mcm ni...."kalau aku tau dia perangai mcm ni, aku tak nikah ah dgn dia ni! aku tak terima lamaran dia!" - Bila kita cakap mcm tu, kita tak boleh, kita tak percayakan Takdir tu.
Nabi sebut didlm Hadis : sapa mati didlm percayakan mcm yg sikap td, sapa yg mati dlm keadaan silap percaya tentang Takdir, Nabi kata "NERAKALAH", kasar bahasa sekalian.
-Alhamdulillah , Allah bg kita semua hidup lg , bg dan perbetul lg pemahaman tentang Takdir.
- Lepas ni kita minta perbetul balik fahaman Takdir ni.
(ii) - yg kedua Nabi sebut, Apa yg Tuhan TETAPKAN tak dpt utk kamu, tak kena kat kamu.
- Apa yg Tuhan tetap tak kena pd kamu, tak dpt pd kamu, kamu TAK AKAN DAPAT, ianya akan dapat kat org lain.
- Ada 2 benda juga. (1) : Benda yg Baik & (2) : Benda yg Tak Baik.
- Ayah2 terselamat benda yg tak elok, tak kena KencingManis, tak kena DarahTinggi, anak kita tak excident, kita tak kena Masalah, kita tak jadi Bangkrap dan sebagainya tak kena benda2 teruk mcm ni : Hati kita Rasa lega "Alhamdulillah Tuhan selamatkan aku." — betui yg ni kita tak perlu bahas.
- Bila kita tak kena satu2nya musibah kita akan rasa lega.
- tapi bila kita tak dpt satu2 NIKMAT, masa ni kita nk tengok, Percayakah tak percaya dgn Takdir.
Contoh Mudah : ayah2 yg ada disini bekerja. Kawan kita yg dok mengampu Bos, dok pujuk Bos, cikit2 dgn Bos, cikit keluar pi dgn Bos.. jd Gaji dia tiap2 tahun naik Banyak, kita yg dok bangkang Bos , gaji naik juga tp naik ikut badan.
- org yg percaya Takdir, dia akan kata apa?
" Tak palah dia nk mengampu, tu Rezeki dia.Biar pi kat dia lah, rezeki dia.."
" tak palah, aku tak ada rezeki tapi aku Cukup."–org yg percaya Takdir dia akn cakap mcm tu ja.
- Tapi , org yg tak percayakan Takdir dia kata apa?
"Patutnya aku yg dpt benda tu!" Aku buat kerja banyak, depa bukan buat kerja apa pun, dok saja ja!" –org yg Tak percaya pd Takdir.
Masjid tiap2 tahun ( maaf nk cakap)pusat zakat akan bg sejumlah wang bg duit suruh agihkan pd fakir miskin dikampung2 dan sebagainya.
- Ada sesetengah Ajk Masjid bila dpt duit tersebut dia akan check dulu penerima duit zakat , dia ni layak ke tak layak.
- yg mn layak dia teruskan.yg mn dia tengok..ishh ada kereta besar yg ni, anak2 pun dh kerja, jd Ajk Masjid potong nama tu.
- Manusia yg percaya Takdir, dia tau nama dia kena potong, dia akan kata apa?
" tak palah, tak ada rezeki nk buat mcm mn" — Cukup, dia ckp mcm tu ja.
- Tapi kalau yg jenis Tak Percaya Takdir ni, dia mai ke masjid serbu Ajk Masjid dia sebut pula :
" Sepatutnya saya yg dapat! depa tu kaya! keta ada, rumah ada! anak kerja! depa kaya! Saya yg miskin tu"
– adakah kita semua mcm ini ? mcm ada buat dh sekalian?
Contoh yg lain : Anak kita kalau beli kereta baru, kita akan kata apa?
" tu Rezeki dia.." "rezeki anakku, alhamdulillah".
- Tapi kalau anak jiran beli kereta baru kita kata apa? kita nak minta benda ni bg ubah.
- anak kita beli kereta baru, Rezeki anak kita , Alhamdulillah.
- anak jiran beli kereta baru, pun Alhamdulillah juga rezeki dia.—CUKUP.
- yg kita tak mau tu apa dia? anak kita beli kereta baru :ya rezeki anak.
Anak jiran beli kereta baru : tu jual Dadah - yg tu tak mau!.
Ayah2 dan ibu2 yg ada anak, anak kita Bertunang 5 bulan, tunang 5 bulan putus, selalu kita sebagai org tua, sebagai jiran kata apa?
" tak ada jodoh"
- anak kita berpisah, putus tunang kita kata tak ada jodoh.
- baik, yg tu kita paham dh , kita boleh terima takdir tak ada jodoh.
- tp pasai pa bila ustaz kahwin 2 pasai pa kita tak kata jodoh ?
- awat? tak boleh ? sama juga konsepnya.
- kalau kata tunang tu putus tunang, kita kata tak ada jodoh, kalau ustaz tu kahwin 2, 3 kita kena kata apa? "JODOH" - baru kena.
- ini tak... tu bukan jodoh tu gatai.
- sbb tu kita minta benda2 mcm ni kita perbetul balik, inshaAllah mudah-mudahan kita ambil pengajaran dan perbetul balik kefahaman kita tentang Takdir.
-Kena satu2 benda SABAR, tak dpt satu2 benda-tak ada rezeki, senang kita paham