KESIHATAN: Mandi Belerang Untuk Menyembuhkan Ekzema


Doktor, ada pendapat menyatakan, mandi belerang boleh menyembuhkan gatal. adakah penyakit ekzema juga boleh sembuh dengan mandi belerang? Selain itu, makan daging tokek, biawak, ular dan lain-lain juga boleh menyembuhkan gatal, termasuk ekzema. Apa pendapat doktor? Terima kasih.

Jawapan: 

Terima kasih atas pertanyaan yang diberikan kepada kami.

Sulfur, baik dalam bentuk sabun, ubat topikal, maupun air mandi, memang disebutkan memiliki kesan membantu memulihkan ekzema, meringankan gejala gatal dan rasa terbakar pada ekzema secara minima. Hasil terbaik boleh diperoleh dengan pemakaian teratur, disamping juga penggunaan losyen yang bersesuaian dengan jenis kulit yang biasanya mengalami ekzema tersebut, yakni kulit kering. Namun, pemakaian berlebihan berisiko membuatkan kulit semakin kering dan akhirnya membuatkan ekzema semakin parah.

Tentang daging tokek, biawak, dan ular untuk penyembuhan gatal, sehingga sekarang kami belum mendapatkan bukti- bukti medik yang mendukung pernyataan tersebut. Selain itu, status halal dan haram daging binatang-binatang tersebut untuk dimakan perlu dipandang serius kerana kita diperintahkan untuk berubat dengan hal-hal yang halal dan menjauhi yang haram.

Semoga bermanfaat.

Dijawab oleh: Dr.Hafidz (Pengasuh Rubrik Kesehatan Konsultasisyariah.com; Indonesia)